Rozhovor s víťazom Leteckej stovky 2024 - Martinom Halászom

Ahoj Martin,
1. Hneď v úvode ti gratulujem k víťazstvu na Leteckej stovke 2024! Je už pomerne dlhšie po závode. Skús mi opísať, ako sa cítiš po úžasnom výkone?
- Vďaka. Cítim sa fajn. Nejaký týždeň to bolo horšie, čo sa týka bolesti nôh, no to je normálne, ale teraz už fajn. Ostali len dobré spomienky.
 
2. V roku 2023 sa ti v ťažkých podmienkach podaril zabehnúť traťový rekord s vynikajúcim časom 10:26:12. Človek by povedal, že tento čas sa bude prekonávať len veľmi ťažko. Napadlo ťa vôbec pred závodom, že by si ho ešte okresal? 
- Ja som tak nejak čakal, že to bude pod 10 hodín, nakoľko minulý rok boli tie podmienky určite ťažšie, takže aspoň tých 20 minút som veril, že dokážem stiahnuť a aj sa podarilo. 
 
3. Neočakával si teda, že by to mohlo byť aj viac, ako tých dvadsať minút?
Nevedel som, či mám úplne najlepšie natrénované, čiže od seba som rozhodne  neočakával.
 
4. Tento rok si si osobák na Leteckej zlepšil nakoniec o viac než hodinu (09:25:11). Čo sa pričinilo k tvojmu výkonu, že si si tak výrazne zlepšil čas na Leteckej?
- Rozhodne podmienky na trati a potom aj konkurencia. Keď sa nájde zopár bežcov, čo to spolu potiahnu, tak je to potom vždycky rýchlejšie. 
 
Aké boli najnáročnejšie momenty na trati? Ako si ich prekonával?
- Ani neviem. Snažil som sa držať tempo s Maťom Oravcom, čo bolo fajn, že som nešiel sám. Celý čas som sa snažil ísť najrýchlejšie a najlepšie, ako viem. No niekedy je to ťažké, ale keď to človek všetko prekonal, tak sa zas išlo dobre.
Čiže podľa toho, čo vravíš, boli aj krízičky?
- V podstate áno, i keď to nebolo nič markantné, ale skôr to bola jedna veľká kríza, že to nešlo až tak dobre, ako som chcel, ale ináč fajn. Celkovo to bol pekný čas nakoniec.
 
 
5. Ako si vnímal vývoj poradia na trati? Marián Priadka do jeho zlého odbočenia s prehľadom viedol a náskok upevňoval. Veril si, že ho ešte na trati dotiahneš? Ako si bol na tom s fyzickými a mentálnymi silami po K4 Duchonka?
- Po  Duchonke som to chcel skúsiť, či Maja dobehnem, ale tam sa mi ta asfaltka ešte nešla až tak moc dobre. Až ten záver bol lepší, no neviem, či by to vydalo na tých 10 minúť, aby som ho dobehol. Ťažko povedať. Keby mal Majo viac síl ku koncu než na začiatku, že by ho nič nelimitovalo, tak asi by som ho nedotiahol, ale to je len keby keby.
Veril si teda, že Maja dobehneš?
- Dúfal som. Sám vidíš, že sa môže stať čokoľvek. Toto som síce nečakal, ale tu je vidieť, že netreba nikdy skladať zbrane.
A ty si mal na tej odbočke nejaké problémy? 
- Ja ani nie. Fáborky síce boli ešte nepreznačené, ale ja som si pri tom smerovníku radšej zastavil, pozrel naň a videl som, že kadiaľ ísť na Inovec. Poučil som sa z minulého ročníka, keď som tam trochu poblúdil. Tento rok na hrebeni Inovca bol poprašok snehu, no nevidel som žiadne stopy, tak ma napadlo, či Majo tadiaľ vôbec išiel, alebo či to tak dávno preletel, že tie stopy zasnežilo či čo, no až na chate na Inovci som vlastne zistil, že som prvý.
 
6. Všimol si si nejakých organizačných zmien Leteckej 100 oproti minulému ročníku? Poprípade je niečo, čo sa ti oproti minulému ročníku veľmi páčilo?
- Dropbag bol super. Ja som síce mal len pár gélov, no keď to človek nemusí niesť, tak je to lepšie. 
 
7. Možno by bolo niečo aj vylepšiť. Vedel by si mi povedať, akú zmenu by si prijal? 
- Možno fakt niekoho nájsť, niekoho ochotného, kto bude stáť na tom smerovníku tam hore. Fakt neviem. Trasa bola dobre značená. Ja som na trati raz trošku zablúdil, ale to len preto, lebo som sa nepozeral tam, kde som mal a asi som mal tiež také to súkno pred očami ako Majo. Ináč super, ľudia super, známi na trase...
 
8. Chceli by sme Leteckú 100 robiť pokiaľ možno, čo najkvalitnejšie a teraz nemyslím len zázemia, strava atď. ale predovšetkým priviesť kvalitných bežcov, aby si pomerali sily na trati. Bola by to pre teba väčšia motivácia, aby si zvažoval účasť?
- V podstate áno. Tiež mám rád, keď sa zíde viac bežcov, čo plánuje zabehnúť dobrý čas a potom sám vidíš... Potom aj ten výsledný čas je lepší a padajú rekordy. Určite je to motivácia a myslím, že toto máte fajn, že dávate výkonným bežcom zľavy na základe ich iTRA Performance. Tým podľa mňa viete pritiahnuť aj bežcov zo zahraničia.
 
9. Máš nejaké rady pre ostatných bežcov, ktorí sa chcú zúčastniť Leteckej stovky, poprípade váhajú?
- Treba do toho ísť.  Podľa mňa super akcia a takto v marci si myslím, že to je na rozbeh ideálne. Ani to prevýšenie nie je príliš veľké. Čo  sa týka podmienok, tak tie tiež môžu byť rôzne, ale často krát to výjde na dobré počasie. 
Tak to bolo tento rok. Minulý rok bol ozaj extrém. Ty si si myslím nesťažoval a dokonca si si aj chválil v cieli.
- Ale aj to bolo také, že snežilo cez deň, kde na hrebeni napadalo 20 centimetrov snehu, fúkalo...
Ohľadne tréningu, čo by si odporučil bežcom?
- Treba si nabehať aj tie rovinky, nakoľko je tam dosť roviniek a miernych stúpaní, ktoré sú behateľné. Samozrejme tú vzdialenosť mať nabehanú, aby to išlo ľahšie.
Čo rozloženie terénu? Na Leteckej je pomerne dosť asfaltu. Tebe osobne toto nerobí problém?
- Je tam síce dosť toho asfaltu, ale ten sa strieda s trailom, čiže sa to mení. Vďaka asfaltu je to aj taká rýchla stovka, čiže mne toto problém nerobí.
 
10. Aké sú tvoje plány do budúcnosti? Máš v pláne sa zúčastniť aj ďalších ultrabežeckých pretekov? A čo Letecká 2025? Môžeme ťa očakávať?
- Asi áno. Zatiaľ nemám plány na budúci rok, ale je to super akcia, tak prečo nie. Tento rok mám nejaké ďalšie plány, ako  Istria a LHUT... LHUT by som chcel, ale nie som úplne istý, či to nakoniec vyjde a potom Chamonix - Marathon Du Mont Blanc 90 kilometrov. 
 
Martin moc ďakujeme za rozovor. Nech sa ti darí v športovom i osobnom živote. Vidíme sa dúfam opäť o rok ak nie skôr.
Rozhovor s Martinom Halászom pripravil Jiří Horníček.
 
Ahoj Martin, hneď v úvode ti gratulujem k víťazstvu na Leteckej stovke 2024! Je už pomerne dlhšie po pretekoch. Skús mi opísať, ako sa cítiš po úžasnom výkone?
 
Vďaka. Cítim sa fajn. Nejaký týždeň to bolo horšie, čo sa týka bolesti nôh, no to je normálne, ale teraz už fajn. Ostali len dobré spomienky.
 
V roku 2023 sa Ti v ťažkých podmienkach podaril zabehnúť traťový rekord s vynikajúcim časom 10:26:12. Človek by povedal, že tento čas sa bude prekonávať len veľmi ťažko. Napadlo Ťa vôbec pred závodom, že by si ho ešte okresal? 
 
Ja som tak nejak čakal, že to bude pod 10 hodín, nakoľko minulý rok boli tie podmienky určite ťažšie, takže aspoň tých 20 minút som veril, že dokážem stiahnuť a aj sa podarilo. 
 
Neočakával si teda, že by to mohlo byť aj viac, ako tých dvadsať minút?
 
Nevedel som, či mám úplne najlepšie natrénované, čiže od seba som rozhodne  neočakával.
 
Tento rok si si osobák na Leteckej stovke zlepšil nakoniec o viac než hodinu (09:25:11). Čo sa pričinilo k tvojmu výkonu, že si si tak výrazne zlepšil čas na Leteckej?
 
Rozhodne podmienky na trati a potom aj konkurencia. Keď sa nájde zopár bežcov, čo to spolu potiahnu, tak je to potom vždycky rýchlejšie. 
 
 
Aké boli najnáročnejšie momenty na trati? Ako si ich prekonával?
 
Ani neviem. Snažil som sa držať tempo s Maťom Oravcom, čo bolo fajn, že som nešiel sám. Celý čas som sa snažil ísť najrýchlejšie a najlepšie, ako viem. No niekedy je to ťažké, ale keď to človek všetko prekonal, tak sa zas išlo dobre.
 
Čiže podľa toho, čo vravíš, boli aj krízičky?
 
V podstate áno, i keď to nebolo nič markantné, ale skôr to bola jedna veľká kríza, že to nešlo až tak dobre, ako som chcel, ale ináč fajn. Celkovo to bol pekný čas nakoniec.
 
Ako si vnímal vývoj poradia na trati? Marián Priadka až do jeho zlého odbočenia s prehľadom viedol a náskok si upevňoval. Veril si, že ho ešte na trati dotiahneš? Ako si bol na tom s fyzickými a mentálnymi silami po K4 Duchonka?
 
Po  Duchonke som to chcel skúsiť, či Maja dobehnem, ale tam sa mi ta asfaltka ešte nešla až tak moc dobre. Až ten záver bol lepší, no neviem, či by to vydalo na tých 10 minút, aby som ho dobehol. Ťažko povedať. Keby mal Majo viac síl ku koncu než na začiatku, že by ho nič nelimitovalo, tak asi by som ho nedotiahol, ale to je len keby keby.
 
Veril si teda, že Maja dobehneš?
 
Dúfal som. Sám vidíš, že sa môže stať čokoľvek. Toto som síce nečakal, ale tu je vidieť, že netreba nikdy skladať zbrane.
 
 
A Ty si mal na tej odbočke nejaké problémy? 
 
Ja ani nie. Fáborky síce boli ešte nepreznačené, ale ja som si pri tom smerovníku radšej zastavil, pozrel naň a videl som, že kadiaľ ísť na Inovec. Poučil som sa z minulého ročníka, keď som tam trochu poblúdil. Tento rok na hrebeni Inovca bol poprašok snehu, no nevidel som žiadne stopy, tak ma napadlo, či Majo tadiaľ vôbec išiel, alebo či to tak dávno preletel, že tie stopy zasnežilo či čo, no až na chate na Inovci som vlastne zistil, že som prvý.
 
Všimol si si nejaké organizačné zmeny Leteckej stovky oproti minulému ročníku? Poprípade, je niečo, čo sa ti oproti minulému ročníku veľmi páčilo?
 
Dropbag bol super. Ja som síce mal len pár gélov, no keď to človek nemusí niesť, tak je to lepšie. 
 
Možno by bolo niečo aj vylepšiť. Vedel by si mi povedať, akú zmenu by si prijal? 
 
Možno fakt niekoho nájsť, niekoho ochotného, kto bude stáť na tom smerovníku tam hore. Fakt neviem. Trasa bola dobre značená. Ja som na trati raz trošku zablúdil, ale to len preto, lebo som sa nepozeral tam, kde som mal a asi som mal tiež také to súkno pred očami ako Majo. Ináč super, ľudia super, známi na trase...
 
Chceli by sme Leteckú stovku robiť pokiaľ možno čo najkvalitnejšie, a teraz nemyslím len zázemia, stravu atď., ale predovšetkým priviesť kvalitných bežcov, aby si pomerali sily na trati. Bola by to pre teba väčšia motivácia, aby si zvažoval účasť?
 
V podstate áno. Tiež mám rád, keď sa zíde viac bežcov, čo plánuje zabehnúť dobrý čas a potom sám vidíš... Potom aj ten výsledný čas je lepší a padajú rekordy. Určite je to motivácia a myslím, že toto máte fajn, že dávate výkonným bežcom zľavy na základe ich iTRA Performance. Tým podľa mňa viete pritiahnuť aj bežcov zo zahraničia.
 
Máš nejaké rady pre ostatných bežcov, ktorí sa chcú zúčastniť Leteckej stovky a váhajú?
 
Treba do toho ísť. Podľa mňa super akcia a takto v marci si myslím, že to je na rozbeh ideálne. Ani to prevýšenie nie je príliš veľké. Čo sa týka podmienok, tak tie tiež môžu byť rôzne, ale často krát to výjde na dobré počasie. 
 
Tak to bolo tento rok. Minulý rok bol ozaj extrém. Ty si sa myslím nesťažoval a dokonca si si aj v cieli pochvaľoval.
 
Ale aj to bolo také, že snežilo cez deň, kde na hrebeni napadalo 20 centimetrov snehu, fúkalo...
 
Ohľadne tréningu - čo by si odporučil bežcom?
 
Treba si nabehať aj tie rovinky, nakoľko je tam dosť roviniek a miernych stúpaní, ktoré sú behateľné. Samozrejme tú vzdialenosť mať nabehanú, aby to išlo ľahšie.
 
Čo rozloženie terénu? Na Leteckej stovke je pomerne dosť asfaltu. Tebe osobne toto nerobí problém?
 
Je tam síce dosť toho asfaltu, ale ten sa strieda s trailom, čiže sa to mení. Vďaka asfaltu je to aj taká rýchla stovka, čiže mne toto problém nerobí.
 
 
Aké sú tvoje plány do budúcnosti? Máš v pláne sa zúčastniť aj ďalších ultrabežeckých pretekov? A čo Letecká stovka 2025? Môžeme Ťa očakávať?
 
Asi áno. Zatiaľ nemám plány na budúci rok, ale je to super akcia, tak prečo nie. Tento rok mám nejaké ďalšie plány, ako  Istria a LHUT... LHUT by som chcel, ale nie som úplne istý, či to nakoniec vyjde a potom Chamonix - Marathon Du Mont Blanc 90 kilometrov. 
 
Martin, moc ďakujeme za rozovor. Nech sa Ti darí v športovom i osobnom živote. Vidíme sa dúfam opäť o rok, ak nie skôr.
 

Naši mediálni partneri: